Připravte si personu v 7 jednoduchých krocích

Příspěvek vznikl jako volný překlad skvělého článku Make your personas great again in 7 simple steps. Autorem je Slava Shestopalov z eleks.com. Připravte se na 4 minuty čtení.

Někdy si myslím, že my, návrháři a designeři, jsme zapomněli, co znamenají persony a proč byla tato metoda vytvořena před více než 35 lety.

Od kolegů často slyším, že tvorba person je zastaralá, a takový trendový framework, jako Jobs to be Done (JTBD), je mnohem lepší. Neexistují však žádné špatné nebo dobré nástroje. Při správném použití může být jakýkoli nástroj užitečný. Tento článek není o nových věcech, je o návratu ke kořenům.

Slava Shestopalov

Krok 0. Použili jste jednu z těchto šablon?

Je to krásný design, že jo? Jo? Není.

Takto většinou vytváří persony nováčci
Takto většinou vytváří persony nováčci

Krok 1. Odstraňte vizuální efekty

Persona by měl být živý obraz lidí: jejich motivů, chování a cílů. Pokud jej ozdobíte grafikou přechody a styly písem, přidáváte informace, které pouze vypadají důležitě. Odstraňte fantazii. Kecy stranou, jde jen o to důležité.

Bez grafiky je jasné, které údaje pomáhají přicházet s hypotézou a které nikoli.
Bez grafiky je jasné, které údaje pomáhají přicházet s hypotézou a které nikoli.

Krok 2. Odstraňte irelevantní nebo zřejmé věci

Fotografie obchodníků, inspirující citace z komunit na Facebooku, vtipná jména osob, marketing a SEO buzzwords (příjem, rodinný stav, zájmy, značky) – všechny tyto informace obvykle nepomáhají navrhnout dobrou službu nebo produkt. Persony nejsou marketingové segmenty; jsou to modely založené na chování.

Z původní šablony persony nezbylo mnoho.
Z původní šablony persony nezbylo mnoho.

Krok 3. Nesoustřeďte se na demografii

Příliš mnoho demografických dat nutí designéry myslet stereotypně a připisovat lidem špatné rysy (tzv. Heuristika reprezentativnosti). Výsledkem pak může být, že namísto skutečného chování, které můžete pozorovat, emocích a myšlenkách lidí jen HÁDÁTE.

Demografie není totální zlo, když nemáte přespříliš dat. Je to připomínka, že pracujeme pro lidi - ne pro roboty.
Demografie není totální zlo, když nemáte přespříliš dat. Je to připomínka, že pracujeme pro lidi – ne pro roboty.

Krok 4. Řekněte příběh

Často přehlíženým prvkem je příběh, který popisuje způsob myšlení a pozadí. Pokud není příběh, persona postrádá hmatatelnost a realismus. Lidé nejsou roboti a často se chovají pod vlivem nesouvisejících okolností. Příběh popisuje aspekty, které ovlivňují použití produktu nebo služby, které navrhujete.

Společným formátem příběhu je „1 den v životě“ člověka. Ale samozřejmě může existovat i jiné zaměření a období.
Společným formátem příběhu je „1 den v životě“ člověka. Ale samozřejmě může existovat i jiné zaměření a období.

Krok 5. Přidejte další potřeby, přání a obavy

Kolik úkolů a potřeb jste napsali? Tři? Čtyři? Zkuste najít více a nezapomeňte na obavy a přání, které by lidé mohli během rozhovorů zmínit. To pomůže pochopit nejen obchodní zájmy, ale také podívat se na to ze širší perspektivy.

Cíle - čeho se lidé snaží dosáhnout. Potřeby - co pomůže k dosažení těchto cílů. Chce - co zlepší pohodlí při dosahování cílů. Strach - nejhorší scénáře a věci, kterým se lidé chtějí na cestě k cílům vyhnout.
Cíle – čeho se lidé snaží dosáhnout. Potřeby – co pomůže k dosažení těchto cílů. Chce – co zlepší pohodlí při dosahování cílů. Strach – nejhorší scénáře a věci, kterým se lidé chtějí na cestě k cílům vyhnout.

Krok 6. Popište relevantní zkušenost

Pokud například vyvíjíte softwarový produkt, uveďte seznam řešení, která vymyšlená persona již používá. Všimněte si, jak příjemná byla tato zkušenost. Tento krok podává informace o návycích lidí. O věcech, které není třeba vůbec upravovat. O nových možnostech.

Jacob Nielsen řekl: „Uživatelé tráví většinu času na jiných webech“
Jacob Nielsen řekl: „Uživatelé tráví většinu času na jiných webech“

Krok 7. Stanovte priority a zdůrazněte je

Konečně přichází zábavná část. Až bude užitečný obsah pro personu připraven, přidejte do dokumentu důraz a vylepšete jeho srozumitelnost pro tým. Můžete například upozornit na výsledky, které lidé často opakovali nebo popisovali více podrobně ve srovnání s jinými zkoumanými tématy.

Pravděpodobně je to jediný typ vizuálů, který má smysl při tvorbě person.
Pravděpodobně je to jediný typ vizuálů, který má smysl při tvorbě person.

Podívejte se na obrázek níže a zeptejte se sami sebe: který z nich vám více pomůže při rozhodování o návrhu? Nebo přichází s hypotézou o designu?

Druhý popis persony pro mě rozhodně funguje lépe. Například velikost Adamova týmu a jejich současné softwarové prostředí pomáhá při výběru známých vzorců interakce. Sekce „Obavy“ a „Chce“ jsou vodítkem k hodnotové nabídce řešení.

Slava Shestopalov

Přečtěte si

Tyto kroky samozřejmě ukazují směr, nikoli konečný recept. Pokud se tedy zajímáte o persony, neváhejte prozkoumat myšlenky lidí, kteří tuto techniku ​​vymysleli a vyvinuli:

Přečtěte si o školení: Začněte navrhovat lepší služby. A jak ve své práci používáte persony? Jak vám jsou užitečné?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>